Monday, April 15, 2013

Harmony draait harmonieus.

Tijdens een ritje vv. Bunde, waar ik regelmatig op maandag Ludwig uit Aurich tref, krijg ik een sms'je van Jan: er zijn twee Harmony's gearriveerd in de winkel. Die kan ik nog wel even inbouwen als ik weer terug ben. Ik ben heel nieuwsgierig of hiermee het probleem verholpen is. Als ik rond 15.30 weer thuis ben ga ik eerst onder de douche. De rode Electrango die ik tijdelijk weer in gebruik heb genomen geeft dan wel flink wat ondersteuning, maar om steeds rond de 45km/h op de teller te houden moet ik wel zweten. Op de heenweg had ik een gemiddelde van 39,5km/h en op de terugweg tegen de straffe wind in ook nog een 36km/h. 

Ik merk dat ik een flinke honger heb, dus ik maak er een vroeg avondeten van en ga pas daarna naar de winkel. De Harmony's liggen op de koffietafel. Ik laat niets aan het toeval over; ik kijk eerst of er nog software-updates zijn op de beveiligde site van NuVinci. We blijken de laatste versie al op de pc te hebben, dus ik sluit de Harmony middels usb aan op de computer. De laatste firmware zet ik erop, het aantal tanden op de trapas en op de ingaande zijde van de NuVinci voer ik in en ik stel de grenswaarden van de cadans in. De display van de draaischakelaar zet ik op slechts 20% helderheid, want die is vrijwel altijd in de schaduw in de Mango. Deze draaischakelaar zit niet op het stuur, maar helemaal rechts op een stukje glasvezel buis die aan de flenzen van de bodydelen is gebout. Mijn redenatie is dat wanneer ik eenmaal de meest prettige cadans heb ingesteld verdere bediening niet meer nodig is. Waarom zou ik 'm dan op het stuur zetten, waar er enige kans is dat ik per ongeluk de licht draaiende schakelaar verdraai en dan weer opnieuw de goede cadans moet instellen.

aangedreven zijde van de NuVinci N360, hier zonder de Harmony schakelunit.

Mijn stuur is dus he-le-maal leeg, nog kaler als bij mijn allereerste fiets die een terugtraprem en geen versnellingen had, maar wel een bel aan het stuur. Natuurlijk zitten wel de claxon en knipperlicht schakelaars binnen vingerbereik, maar dat is aan de stuurbuis en niet op het stuur zelf. 

Ik ben nog niet helemaal klaar met ROAMango, want door mijn aanpassing aan de schoenplaatjes moet ook hier de trapas dichterbij komen. Ik meet eerst even bij Electrango. Daar zitten de pedalen iets te dichtbij zoals ik vandaag kon merken aan de voorkant van mijn knieen, dus bij ROAMango doe ik een anderhalf cm meer. De kettinglengte pas ik ook aan en dan kan ik eindelijk aan het proeffietsen. 

Het is inmiddels al 20.30uur, dus ik ga regelrecht naar huis. Het trapt erg lekker dus het lijkt erop dat ik nu de optimale trapafstand heb gevonden. De Harmony moet ik nog even calibreren door op een knopje op de draaischakelaar te drukken. De Harmony gaat dan twee keer door het hele schakelbereik heen terwijl ik rustig verder dien te trappen. Ik zit nu in de gele display van de handmatige bediening en ik probeer even of dat goed werkt. De electromotor heb ik nog niet aangezet. Ik schakel telkens wat bij als ik versnel en dat werkt soepel. Nu schakel ik over naar de automatische stand met de blauwe display. Ik trap eerst met te lage cadans, dus ik doe er een paar blauwe blokjes bij tot het lekker begint te trappen. Ik probeer nog sneller te trappen, maar de Harmony is alert en begint bij te schakelen. Nu de electromotor aangezet, dat kan gewoon tijdens het rijden. Nu versnel ik nog meer. De Harmony doet het gewoon! Mijn cadans is nu iets te hoog, dus ik doe er 1 blauw blokje af. Daarna raak ik de schakelaar niet meer aan en rij super comfortabel en snel de 5,5 km naar huis. Als ik in een bocht even de benen stil hou en daarna weer begin te trappen, heb ik direct exact de goede cadans. Na een stop is de NuVinci vanzelf in de laagste "versnelling" geschakeld. Precies zo had ik me het rijden met de Harmony voorgesteld! 

Wat verder opvalt is dat het bijzonder stil is. De NuVinci hoor ik helemaal niet, maar ook de motor is stiller dan ik van de rode Electrango ken. Dit komt denk ik doordat het motortoerental nauwelijks varieert door het traploze schakelen. Bij de rode Electrango hoor ik telkens een lagere toon als ik schakel, die toon wordt hoger als mijn cadans weer stijgt, totdat ik weer schakel. Pas als ik op kruissnelheid ben wordt het duidelijk stiller. ROAMango is van nul km/h tot aan de kruissnelheid zeer stil. Ik hoor eigenlijk vooral een kettinggeluidje van de 10-speed ketting (die al 8000km heeft gedraaid) op het gloednieuwe tandkransje op de NuVinci. Die moeten nog op elkaar inlopen en dan verwacht ik dat ook dat stil is.

Nu de eerste test 100% geslaagd is, volgt er morgen een langere rit. Als die ook goed uitvalt kan de duurtest beginnen. Ik heb er zin in om dit jaar veel km's te maken!

2 comments:

Unknown said...

Sounds like good work Harry !!

I look forward to seeing the results from a long distance test ride !!

Maciej Dlugosz said...

Hoeveel kost dit NuVinci versnellingsnaaf samen met electro-schakelunit?