Friday, April 19, 2013

Wat doe ik met de band van Anne?

Anne fietst zo'n 50 a 70km per dag met zijn Mango. Hij heeft een hekel aan lekke banden dus hij rijdt al jaren met Marathon Plus banden. Al weer een hele tijd geleden liet hij de achterband vervangen voor een nieuwe, maar eigenlijk was alleen het profiel weg na 20.000km trouwe dienst. Ik mocht 'm wel hebben, maar ja, ik zie er niet tegen op een bandje te wisselen en kies dus liever voor snel, comfort en grip. Ik vond het ook zonde om 'm weg te gooien. Een dilemma..... De band verdween in de donkere inloopkast tussen andere in onmin geraakte banden. Zou ik ooit in staat zijn om 'm weg te gooien?

Hoe dan ook. In mijn vorige blogpost over het verplaatsen van de schoenplaatjes naar het midden van de voet schreef ik al dat het loopcomfort ronduit slecht was. Ik kon kiezen tussen het lopen als een eend of als ballerina. In de supermarkt verbeeldde ik me dat mensen omkeken om te kijken of ik schoenen met hoge hakken aan had. De schoenplaatjes gingen vrolijk van je klikkerdeklik terwijl ik met het schaamrood op de kaken wanhopig steun bij m'n winkelwagentje probeerde te vinden. Terug plaatsen naar de bal van de voet is geen optie: het fietsen bevalt heel goed zo en ik denk er langzaam over mijn nettere schoenen met Speedplay Frog plaatjes ook om te bouwen. Die klikken niet alleen luid op harde ondergrond, ze slijten ook in minder dan geen tijd weg.

De oplossing is natuurlijk de zool op te hogen, maar waarmee? Ik heb het natuurlijk al verklapt: een band die na 20.000 km fietsen nog lang niet versleten is kan ook wel tegen het beetje lopen dat ik tussen het fietsen in doe. Het viel niet mee om de schaar door het rubber en de blauwe antileklaag te krijgen. Het resultaat:

Extra rubber onder de zool. De dikke blauwe anti-lek laag is zichtbaar.
Ik heb al eens geprobeerd een zool met binnenband en Bison-Tix op te hogen, maar dat liet al snel los. Deze keer probeer ik het met zwarte MS-kit die we ook gebruiken om bijvoorbeeld dashboards vast te plakken in de Mango. De zool en de stukjes band heb ik eerst opgeruwd met schuurpapier voor een betere hechting. Een nacht vastklemmen en het lijkt goed vast te zitten. De eerste boodschappen zijn inmiddels gedaan en ik mag wel zeggen dat ik het winkelwagentje heel wat losser in mijn handen had. De plaatjes zijn ruimschoots vrij van de grond.


Het spd plaatje is ruimschoots vrij.
Ook onder de hak heb ik een stukje band geplakt. Was wellicht niet nodig geweest, maar ik denk dat het zo wel beter loopt. En dat doet het, lopen gaat prima al voel ik wel dat de zool een beetje doorbuigt door de grote afstand tussen de stukjes band voor en achteraan. Niet geschikt voor een walkabout in de bush-bush maar wel voor alle betegelde gangpaden ....

5 comments:

Casper said...

Slimme en duurzame oplossing!

Corn-Dolly said...

Pracht tip! En een eervolle plek voor de band van Anne.

Wim said...

Ik heb ook de plaatjes zo ver mogelijk naar achteren gezet, maar dan zit ik echt muurvast tegen de top met mijn tenen :( Ik heb een XS.

Andere vraag: Hoe heb je de plaatjes op die plek aan je schoenen vastgemaakt? Gewoon dwars door de zool? Of heb ik een blogbericht gemist?

Harry Lieben said...

@Wim: Daar heb ik geen duidelijke foto van gemaakt, sorry. Zal per schoen verschillen hoe je dat moet doen. Bij mijn Shimano's was het vrij simpel met langere bouten, 2 nieuwe gaten en wat materiaal weghalen om ruimte te maken voor grote carroserieringen. Het geheel bleef mooi verzonken onder de inlegzool, dus ik voel geen boutjes ofzo. Bij mijn Sidi schoenen ligt het helemaal anders want de inlegzool is vastgelijmd. Dan komt er meer bij kijken.

Unknown said...

Hoi Harry, Ik dacht dat ik de enige was. Ik lap al jaren mijn schoenen op met oude buitenband. ;-)