Thursday, September 5, 2013

Shredda (de band)

Ik heb een nieuwe favoriete band geloof ik. 3000km geleden heb ik eens een Shredda 40-406 geprobeerd op ROAMango en tegelijk een Marathon Racer (ook 40-406) op de andere voorband. Tot mijn verbazing bleek de Shredda bijna onverslijtbaar en de Marathon Racer was na die 3000km al helemaal op. Nou krijgen banden er bij mij doorgaans flink van langs door vrij hoge bocht snelheden en zonodig een randje kinderkopjes meepakken. Tijdens mijn vakantie heb ik bijvoorbeeld twee Durano's om zeep geholpen door sneeen in de wangen.

Na de wedstrijden in Rutenbrock heb ik nog een poosje door gereden met de Ultremo's 23-406 die nog smaller zijn en meer druk nodig hebben (11bar) dan de Durano. Eerst zagen de banden er nog goed uit op het loopvlak, maar na een week forenzen had ik een klapband door twee lange sneeen op wang en loopvlak. Eerst maar weer Durano's erop gezet, maar mijn route omvat nogal veel klinkers en drempels. Het gehobbel van keihard (9bar) opgepompte banden (samen met de keiharde vering voor) bleek erg vermoeiend op den duur.

Shredda: soepele BMX band 


De goeie ervaringen met de Shredda indachtig heb ik mijn Mango Sport nu ook daarmee uitgerust. Voor tweemaal de 40-406 en achter de iets bredere 44-406. Alles op 'slechts' 5 bar (maximum wat er op de band staat). Latex melk erin voor de zekerheid en karren maar. Direct de eerste forens rit al de snelste tijd genoteerd. Zonder moeite naar 36,6km/h gemiddeld, van deur tot deur http://ridewithgps.com/trips/1755323
Een vergelijking met een andere, even snelle rit (http://ridewithgps.com/trips/1634662), toen het ook vrijwel windstil was leerde dat ik ook minder vermogen nodig had. Slechts 170Watt i.p.v. 185Watt, is dus 15Watt minder gemiddeld. Het enige grote verschil was nu een 7 graden hogere temperatuur. Dat rolt inderdaad wel lichter, maar verklaart niet zo'n groot verschil. (Naschrift: In feite kan het temperatuurverschil wel degelijk verklaren waarom ik zo weinig vermogen nodig had)

Ziet er vet uit die dike banden ;-)
 Bijkomende voordelen naast het betere comfort zijn de supergrip (niet zo vreemd voor een BMX band) en de stabiliteit bij rechtuit rijden. Een randje berm meenemen is nu ook minder riskant, want een eventuele hobbel wordt wel weggedempt.

De 36,6km/h gemiddeld is overigens nog 3km/h langzamer dan de 39,6km/h gemiddeld met ROAMango vanmorgen http://ridewithgps.com/trips/1755324 Die staat nu ook op Shredda's rondom trouwens.


No comments: