Tuesday, April 9, 2013

Het zit tegen

Het is al weer even geleden dat ik voor het laatst postte. Het ombouwen van ROAMango naar Sunstar electro ondersteuning ging vlot door collega Jan, maar de NuVinci erin zetten en werkend krijgen had wat meer voeten in de aarde. Het bleek dat de NuVinci een zogenaamde hub encoder nodig heeft, een schijf met 6 magneetjes die op de NuVinci geklikt kan worden. De sensor ziet de magneetjes en samen met de gegevens van aantal tanden op voorblad en NuVinci, die je met behulp van computer en een usb kabel invoert, weet de Harmony automatische schakeling dan wat je cadans is. Dus NuVinci gebeld en een paar dagen later was de hub encoder er. NuVinci uit de Mango, hub encoder erop klikken en weer proberen. Helaas, de "NuVinci Desktop" software die op onze computer stond was niet de laatste en de NuVinci bleek met die oudere firmware niet goed te werken. Na weer een telefoontje werd een link naar de nieuwste software toegestuurd per e-mail en Dropbox. Hiermee werkte de Harmony wel beter, maar nog steeds niet naar behoren. Vaak trapte ik in het luchtledige omdat er niet werd opgeschakeld en als er dan eindelijk geschakeld werd, was het teveel en viel mijn cadans onaangenaam ver terug. Met wat aanpassing, wederom met behulp van de Desktop software, had ik het cadansbereik verkleind want ik kreeg in de gaten dat ik beter de Harmony op een wat hogere minimum cadans van 60 kan instellen. Dat bleek verrassend goed uit te pakken, maar toch liep het nog steeds niet helemaal lekker zoals ik van de Harmony verwachtte. Te laat opschakelen, te lage cadans bij kruissnelheid, blokkeren na een 25 km... het klopte gewoon niet.
NuVinci met aan de rechterkant de Harmony schakelbox

Ondertussen mailde ik heel wat heen en weer met een Duitse klant die zijn Mango Sport met NuVinci Harmony recentelijk heeft aangevuld met Sunstar motor. Een onvervalste "early adopter" deze man. Maar zo goed als de Harmony hem beviel voor de ombouw, zo slecht liep ie erna. De Sunstar doet het prima, maar ook na een update naar de nieuwste firmware werkte de Harmony niet meer. De man zou de Harmony eraf gooien als het hem aanvankelijk niet zo goed bevallen was. Mij gaat het ook zo, de keren dat de Harmony eventjes goed werkte fietste het heel fijn. Ik peddel lekker, de inspanning en de cadans blijven steeds gelijk, maar de snelheid schiet omhoog en voordat ik het weet zit ik op een lekkere kruissnelheid van 35-40km/uur. Comfortabeler fietsen bestaat niet, maar ja, het moet wel constant goed werken natuurlijk.

Een kleine vergelijking met de rode Electrango met derailleurversnelling kon ik nog maken: de acceleratieproef. Die houd in dat ik vanuit stilstand zo snel mogelijk naar 30km/uur versnel. Met de rode Electrango wist ik dat in 8seconden af te raffelen. Ga d'r maar aan staan! Na een paar pogingen wist ik dat toch te evenaren met ROAMango met de NuVinci aan boord. Dit biedt perspectief.

Ik heb dus maar een uitgebreide e-mail gestuurd naar NuVinci met het verzoek de problemen te verhelpen. Het probleem is zojuist nog acuter geworden, want net als bij de Duitse klant is mijn Harmony nu definitief vast gelopen. Na een ritje van 25km voelde ik even aan de Harmony en deze bleek heet aan te voelen. Na een stop van een half uur en afkoeling bleek de display van de draaischakelaar alleen nog twee gele blokjes te vertonen. Ook na aansluiten op de computer kreeg ik 'm niet meer aan de praat.

Ik hou jullie op de hoogte....

2 comments:

Corn-Dolly said...

Dat is nou jammer om te horen.
Maar het zal vast goed komen met de Harmony. De heb je met als early adopter.
De NuVinci 360 naaf lijkt in elk geval goed opgepikt te worden. Ik zag ze afgelopen weekeind heel veel toegepast in diverse modellen bakfietsen. Ook in combinatie met E-ondersteuning (in het wiel, niet in de aandrijflijn)

Hou houdt de Harmony zich dan in productiemodellen van 'gewone' fietsen. Doen zich daar dan geen problemen voor? Zijn er eigenlijk al productiemodellen?

Harry Lieben said...

Voorzover ik weet bevalt de NuVinci over het algemeen goed maar zijn er veel problemen met de Harmony. Ik heb ergens gelezen dat er nieuwe Harmony's aankomen. Intussen heb ik besloten om daar niet op te wachten maar voorlopig de Harmony te vervangen door handbediening. Onze Duitse klant is echter eerst aan de beurt. Die wil ook graag weer kunnen fietsen. Ik fiets dus op het moment zonder ondersteuning in mijn grijze Mango Sport. Vind ik verder geen probleem, moet alleen wel weer beter er om denken de achillespees te ontzien door rustig optrekken.