Google+ Badge

Friday, April 12, 2013

Schoenplaatjes positie: update

Vanavond na het werk heb ik een wat langer rondje gemaakt om de nieuwe positie van de plaatjes onder de schoen eens goed uit te proberen. Het bevalt me heel erg goed, het zit er dik in dat ik voortaan zo blijf fietsen. De afstand tot de trapas zal ik nog wat mee moeten spelen, want nu staat ie voor het gevoel iets te dichtbij. Dat merk ik aan iets spanning in de bovenbenen en wat teveel gebogen knieen. De bekende vuistregel: "hak op het pedaal/gestrekt been" gaat helemaal niet meer op.

Natuurlijk ben ik niet de eerste die deze positie toepast en ik heb een goede blogpost over deze materie gevonden. Helaas wel in het Engels: https://www.stevehoggbikefitting.com/blog/2011/04/power-to-the-pedal-cleat-position/ waarin verschillende schoenplaat-posities worden besproken met hun voor en nadelen. (Scroll meteen maar door naar Method no 3).

Samengevat is het belangrijkste nadeel van de mid-voet positie dat de grote fietsschoenfabrikanten geen schoenen maken die standaard geschikt zijn! (ja, daar was ik ook al achter) Je zult dus zelf aan het knutselen moeten of een gespecialiseerde schoenmaker vinden. De meeste rijders die deze horde nemen, blijven erbij en gaan niet meer terug naar meer conventionele posities. Men is beter in staat om tijdens lange ritten goed te presteren en herstel is sneller. Een gedegen onderzoek is dit weliswaar niet, maar de onderbouwing van de blogger ziet er erg degelijk uit.

Een uitgebreide verklaring van de goede ervaringen is er ook. Het komt er op neer dat, hoewel de spieren in het onderbeen wel degelijk een rol spelen bij het leveren van vermogen, deze als het ware de "zwakste schakel" vormen in de keten van spiergroepen. De midvoet-positie geeft meer werk aan de spieren in het bovenbeen, maar dit zijn de grootste en sterkste in ons lichaam en ze kunnen dit goed aan. Is dit niet precies wat we als beginnende ligfietsers ervaren hebben? Pas als de bovenbenen sterker zijn geworden gaan we echt merken dat ligfietsen sneller is.

Als iemand in de omgeving van Groningen de midvoet positie zelf eens wil proberen met mijn schoenen (maat 47), laat het even weten dan regelen we wat. Mijn schoenen zijn letterlijk afgetrapt, dus daar valt niks aan te bederven ;-) Als er belangstelling is voor conversies van schoenen dan denk ik dat ik daar wel een rol in kan spelen. Sommige Shimano schoenen lijken prima geschikt. Nu eerst maar eens kilometers maken met power op het midden van de voet.

8 comments:

Rudolf Kooistra said...

Dag Harry.
Dit gaat je zeker helpen,na 2 jaar nu 3 maand aan het fietsen met verzette spd plaatjes,en geen last meer,de dag na een voluit sprint.
Bij mij was het iets minder ernstig,maar duurde wel 2 jaar.
Succes

Wim Schermer said...

Dag Harry,
Ik ben een eeuwige kramp lijder. Alleen bij wedstrijden, en dan nog tegen het eind, maar dan komt het er juist op aan. Mijn schoenplaatjes staan al maximaal naar achter, maar ik ga zeker een paar oude schoenen vermaken om nog verder naar achteren te komen.
Groeten,
Wim

Wim said...

Hieronder mijn bericht op de LML van 07-08-08:

Met mijn eerste ligfiets (een Baron) had ik ook snel last van zere
knieƫn. Zo'n zeurderige pijn.
Deze fiets had een normale/standaard cranklengte. Volgens mij 175 mm.
Toen ik in 2002 een Mango ging kopen, stond ik naast Ymte. Zijn benen
zijn echt veeeeeeeel langer dan de mijne. Ik ben 1.76 m.
Mijn gedachte was toen dat het toch eigenlijk heel raar is dat hij en
ik met dezelfde cranklengte fietsen.

Toen heb ik in overleg met hem besloten om kortere cranks te laten
monteren in mijn Mango. Ik rijd nu al weer zes jaar met een
cranklengte van 155 mm en dat bevalt mij heel erg goed.
Je fietst dan meestal wel met een iets hogere frequentie. Dat is
waarschijnlijk alleen maar een voordeel, maar dat is hierboven al
voldoende uitgelegd.
Ik fiets meestal met een frequentie tussen de 90-100. Als ik rustig
fiets tussen de 80-90 en als ik sprint of accelereer dan zit ik boven
de 100. Ik heb inderdaad een frequentiemeter. Meestal kijk ik ook niet
naar mijn snelheid, maar naar de trapfrequentie.

Ook heb ik mijn SPD-plaatjes zover mogelijk naar achteren (richting de
hak) onder mijn schoenen bevestigd.
Dit heb ik gedaan op aanraden van een fysiotherapeut/
bewegingstherapeut die werkzaam is/was bij Usva (een bedrijf die
Sinners ombouwt voor onze minder valide medemens).

Zijn redenatie was: Bij een ligfiets is de stand van je voet/schoen
t.o.v. het pedaal anders dan bij een racefiets. Hij adviseerde om je
voet/schoen tot aan de hak op het pedaal te zetten, omdat dan je/de
energie beter benut wordt.
Omdat ik met spd rijd kan ik niet mijn schoen tot aan de hak op het
pedaal zetten, maar ik heb dus wel de plaatjes zover mogelijk naar
achteren gezet.
Ik heb onder mijn schoenen een soort extra "opzetstuk" voor spd. De
sleuven die daar inzitten heb ik langer gemaakt en daardoor zitten
mijn spd-plaatjes toch zeker 3 cm lager (richting mijn hak) dan
normaal/gemiddeld.
Ook dit bevalt mij heel erg goed en het voelt veel natuurlijker om met
de bal van je voet op het pedaal te zitten dan met je tenen.
Ook heeft hij mij er van weten te overtuigen dat je NOOIT met
geforceerde kracht moet fietsen, maar ALTIJD vanuit de souplesse en de
ontspanning.

Groeten, Wim -de roetsende

Harry Lieben said...

2 jaar.... ik zit nog "maar" op 1 jaar, maar het gaat in ieder geval steeds beter.

Harry Lieben said...

Er is nog voldoende tijd om te wennen voor Cycle Vision, Succes met de ombouw van de schoenen.

Harry Lieben said...

USVA kennen we natuurlijk goed. Ze hebben daar veel ervaring met aanpassingen en ergonomie.

Jeroen said...

Hoi Harry en Wim,

ik las jullie verhaal over het verplaatsen van de schoenplaatjes van de bal van de voet richting hak i.v.m. knie - en achillespees / kuitspier problemen.

Ik kamp zelf nu enkele weken met een lichte scheenbeenirritatie. Hoewel ik vorig jaar hier helemaal geen last van heb gehad en ik misschien na nog even rustig aan doen hier weer van af kan zijn, vind ik dit wel een intressant idee: sinds ik wat last van het scheenbeen heb zit ik iets vaker op de bukfiets. Het valt mij op dat ik daar de neiging heb om mijn hak op het pedaal te zetten, i.p.v. de bal van de voet. En dat voelt wel goed aan.

Ik ga daarom ook eens experimenteren met deze positie. Geen idee of het voor mij ook kan helpen, maar ik ben wel nieuwsgierig.

groeten, Jeroen Postema

fards said...

Interesting. Most of the described effects from that body positioning blog I find from using short 125mm cranks. I may try moving them back although I really don't like mtb spds in the recumbent position.