Deze keer durfde ik zelf wat meer "gas" te geven en samen met de wind vol in de rug leverde dat een gemiddelde op van liefst 39,2 km/h volgens mijn garmin edge800 . Op de terugweg had ik weliswaar nog goede zin, maar ik werd nogal heen en weer geslingerd door de wind en de gemiddelde snelheid was met dezelfde hoeveelheid ondersteuning (stand 2 van 3) liefst 10km/h lager! Toch is dat nog steeds iets sneller dan de gemiddelde snelheid die ik doorgaans op lange ritten heb, zo rond de 28km/h. Ludwig rapporteerde per sms dat hij op een recht stuk zelfs op twee wielen was geblazen met de wind schuin van achteren!
Natuurlijk had ik mijn nieuwe GoPro camera en de inmiddels vertrouwde Vio HD camera's bij me en heb ik een filmpje geknipt en geplakt:
De camera's zijn beide van zeer goede kwaliteit, de vooruitgang gaat snel de laatste jaren en ook de software voor het bewerken wordt steeds gebruiksvriendelijker en toch uitgebreider. PictureInPicture (de beelden van twee camera's in 1 scherm) is heel gemakkelijk te realiseren in iMovie door simpelweg te slepen met de cursor. Ik merk dat al die mogelijkheden en vele gB's aan filmmateriaal een aanslag is op de opslag in de computer. Ik moet regelmatig tientallen, zelfs honderden gB's weggooien om mijn Mac niet vol te laten lopen. Met 1TB aan opslag heeft die toch best een flinke harde schijf..... Om toch weggegooide filmprojekten later weer te kunnen terughalen gebruik ik YouTube en Vimeo als back-up. YouTube wordt helaas steeds vervelender met restricties. Dat hangt waarschijnlijk samen met de problemen met copyright, maar als ik bij mijn eigen materiaal moeite moet doen om die terug te halen, dat gaat toch wel ver. Om niet onverhoopt de mogelijkheid van downloaden te verliezen (YouTube kan zo van de ene op de andere dag de download mogelijkheid helemaal stoppen) heb ik mijn gratis "basic" account bij Vimeo geupgrade naar een betaalde "Plus" account. Een verder voordeel van een Vimeo account is dat ze minder moeilijk doen over het bijvoegen van muziek waar copyright op rust bij mijn filmpjes. Duitsers kunnen op Vimeo mijn filmpjes bekijken die op YouTube Duitsland geblokkeerd zijn. Op Vimeo is dit mijn kanaal https://vimeo.com/user319658 Natuurlijk heb ik mijn meest interessante en dierbare filmpjes wel op de eigen computer opgeslagen....
Was de rit Groningen-Bunde-Groningen een snelle, de woensdag erop ging ik juist veel rustiger op pad. Ik ging namelijk naar een bijeenkomst van mijn boventoon koor en daar wilde ik niet zwaar bezweet en met een hoog adrenaline niveau aan komen zetten. Het was bovendien plaatselijk glad, dus moest ik in bochten wel rustig aan doen. Ik reed door mijn geboorte provincie Drenthe, dus wist ik uiteraard een hele mooie route:
Speciaal voor de geblokkeerde Duitsers (want er zit muziek waar copyright op rust in dit filmpje) op Vimeo dezelfde film: https://vimeo.com/59406943
Na een heerlijk ontspannende doch geconcentreerde zangsessie, was het inmiddels iets bewolkter geworden. Op de terugweg heb ik een bezoekje aan mijn ouders gebracht. Er was nog wat pasta voor me in de koelkast, dus geheel gesterkt kon het tempo in de laatste 35km wel wat omhoog en kwam ik toch nog op ruim 30km/h gemiddeld over de gehele tocht. Dat ligt dan toch weer duidelijk boven mijn gewoonlijke (niet-ondersteunde) gemiddelde.
De beide accu's met elk 216Wh konden deze ritten van elk ruim 100km net aan. Ze waren bij thuiskomst vrijwel leeg. Bij de lage temperaturen van dit moment ligt de capaciteit dus duidelijk lager. Bij een 10graden Celsius kan ik namelijk 144km halen op stand 2.
Het bereik ligt duidelijk boven de fabrieks opgave en dat is volgens mij toe te schrijven aan de aerodynamische efficientie van de Mango. Met je rijstijl kun je trouwens het bereik nog flink beinvloeden. Als je zelf hard werkt, werkt de motor ook hard en raakt de accu sneller leeg. Dus met een kalm tempo kom je duidelijk verder.
4 comments:
Ik neem aan dat de ondersteuning stopt boven de 25km/u, dan raakt de accu toch juist minder snel op als je zelf hard werkt? (en dus continu boven de 25km/u rijdt)
Dat zou inderdaad kloppen, alleen stopt de ondersteuning niet bij 25km/u
Dan moet er toch een "bromfietsplaatje" op en goedkeuring, enz.
Hoe illegaal is dit dan eigenlijk?
Wim en Mark, mijn snelheden zijn niet veel hoger dan zonder ondersteuning, maar strikt genomen is dit natuurlijk wel illegaal. Een typegoedkeuring is in Nederland helaas een zeer kostbare aangelegenheid en dat houdt de ontwikkeling van e-velomobielen nogal op. Ik heb geen bezwaar tegen het verplicht verzekeren, maar dat ik duizenden euro's moet uitgeven aan een type goedkeuring, nee. Dan maar een "Sinner". ik denk dat ik hier het beste een aparte blog post aan kan wijden. Vooreerst zouden jullie eens naar dit interessante artikel kunnen kijken die o.a. een overzicht geeft van de regelgeving: http://www.lowtechmagazine.com/2012/10/electric-velomobiles.html
Post a Comment