Wednesday, February 13, 2013

Oog om oog

Over het algemeen gedraag ik me als een heer in het verkeer en ik word niet gauw kwaad als iemand eens een foutje maakt. Ik beoordeel de situatie zelf ook niet altijd goed en ben blij dat de ander op dat moment wel goed uitkijkt. Jammer genoeg zijn er echter mensen die hun vehikel gebruiken om agressief voorrang af te dwingen. De spreekwoordelijke BMW rijder zeg maar. Nou hou ik er helemaal niet van om iemand een predikaat op te plakken, maar ik ga toch maar extra letten op dat kenmerkende embleem op de motorkap. In een week tijd is het me namelijk 2 keer overkomen dat een BMW rijder me duidelijk de stuipen op het lijf probeert te jagen alleen maar om voorrang af te dwingen waar ze dat niet hebben. In het eerste geval had ik weinig keus: ik moest echt het vege lijf redden door snel opzij te sturen en de auto erlangs laten. Toevallig (...) heb ik dat vastgelegd:


Terwijl ik al de maximum toegestane snelheid fietste dwong deze BMW rijder me om ruimte te maken, zodat hij me in kon halen. Snel accelererend tot ver boven de toegestane snelheid bleef hij even verderop achter twee auto's hangen die wel een normale snelheid aanhielden. Kortom, een aso in een dure bak. Als ik het filmpje hierboven ettelijke keren bekijk kan ik er niks anders van maken: dit was geen beoordelingsfoutje, maar bewuste toepassing van het recht van de sterkste.
                                     ------------------------------------
Vanavond had ik de camera niet bij me, maar ik kan de situatie wel beschrijven en verderop is een video van een soortgelijke rit door de drie rotondes die ik bijna een jaar geleden gemaakt heb. Ik moet vanaf het werk bijna direct door deze rotondes, waarbij ik de eerste over de weg rij omdat ik dat mag en ik geen voorrang heb op het fietspad. Het fietspad is omslachtig en ook gevaarlijker, omdat ik minder goed overzicht heb en minder goed gezien kan worden door obstakels tussen weg en fietspad. Vandaar. De spreekwoordelijke en waarachtige BMW rijder komt met hoge snelheid op de rotonde af, maar ik rij op de rotonde en heb dus voorrang. Ik ben dus niet van plan te stoppen. De BMW rijder probeert overduidelijk mij te intimideren door pas op het allerlaatste moment te remmen. Ik hou 'm goed in de gaten om zonodig uit te wijken en te remmen, maar hij stopt dus ik rij verder. Zoveel zelfvertrouwen in zo'n klein karretje zint BMW kennelijk niet, want hij drukt lang op de claxon op het moment dat ik voor hem langs fiets. Dat irriteert me mateloos, wie denkt ie eigenlijk wel dat ie is? Hij maakt een fout of liever gezegd: hij probeert voorrang af te dwingen waar hij het niet heeft en in plaats van dit te erkennen heeft ie het #@*&% lef om te toeteren.

Maar wacht effe, ik moet nog twee rotondes, nu over het fietspad en waarschijnlijk rijdt hij straks naast me? Inderdaad, hij rijdt me voorbij naar de tweede rotonde, maar ik weet uit ervaring dat ik 'm weer bij kan halen in de derde rotonde waar ik zijn pad zal kruisen en hij voorrang op mij heeft. Er rijst een snood plan in mij..... Mijn timing is perfect: hij rijdt zometeen voor me langs..... Ik rem pas op het laatste moment om 'm erlangs te laten en druk triomfantelijk op m'n claxon. De situatie is hetzelfde, alleen zijn nu de rollen omgedraaid. De man wijst op z'n voorhoofd, maar ik had ook niet echt verwacht dat hij deze verkeerstechische hint zou begrijpen. Het geeft mij in ieder geval een goed gevoel en ik heb een leuk verhaal die ik ongetwijfeld nog vaak zal vertellen als de gelegenheid zich aandient.
                                       ------------------------------------
Ik had weliswaar geen camera bij me, maar dit is mijn forens route en dus was het niet moeilijk in het YouTube "archief" de bewuste rotondes te vinden.


De 1e rotonde is te zien vanaf http://youtu.be/BziYVpuqLpM?t=37s Ook hier komt een auto op de rotonde af, maar deze geeft me gewoon netjes voorrang. Ik ben niet anders gewend, vrijwel nooit een automobilist die toetert of wilde gebaren naar me maakt.
Daarna neem ik gewoonlijk het fietspad, alhoewel ik tot in de tweede rotonde gebruik mag maken van de weg. Op http://youtu.be/BziYVpuqLpM?t=52s staat rechts een bord "verboden voor fietsers" dus in ieder geval vanaf hier mag ik de weg niet meer op. Links van de weg ligt een fietspad die me links voorbij de derde rotonde leidt. Auto's die westwaarts willen moeten deze rotonde driekwart rond en daardoor kan ik als ik flink doorfiets ongeveer net zo snel bij het punt komen waar we elkaar kruisen: http://youtu.be/BziYVpuqLpM?t=55s Ik heb hier geen voorrang, maar ik kon de verleiding niet weerstaan de BMW rijder een spiegel voor te houden.

2 comments:

Corn-Dolly said...

Pas op Harry, glij niet af.
Zo herkenbaar. Maar onoverkomelijk.
Jij de rust zelve komt in verleiding dan moet het wel heel bont zijn.

Ik neig ook naar moraalridder te zijn en ga er vanuit dat iedereen de verkeersregels kent en probeert zich er naar te gedragen. De harde praktijk wijst helaas anders uit. De meeste houden zich bewust of onbewust aan de regels. Veel gaat toevallig goed, daar verbaas ik me nog altijd over. Slechts een enkeling eiste de weg voor zich op. Het zijn echt enkelingen die zich horkig gedragen.

Gelukkig zijn ze makkelijk te herkennen en is het onze taak ze te ontwijken om erger te voorkomen. Het blijft irritant natuurlijk. Maar ik probeer me er bij neer te leggen. Opvoeden, onderricht en wijzen op hun verantwoording is mij zinloos gebleken. Al laat ik mijn toeter ook vaak van zich spreken.
Waar ik mijzelf na verloop van tijd op betrap, irriteert me eigenlijk nog meer en maak ik mij telkens weer boos over, is dat ik verword zoals hun.
Horkig gedrag roept horkig gedrag op. Dat probeer ik uit alle macht te onderdrukken. Helaas niet altijd succesvol.

Behalve slecht voor de bloeddruk, wat hebben verkeersregels voor zin als we elkaar achterna gaan zitten of hinderen in het verkeer.
Dan blijft op het laatst het recht van de sterkste over.
Een Junglewet.

Harry Lieben said...

Ik beschrijf het verkeer zoals het is: de meeste ritjes zijn aangenaam en daar schrijf ik veel liever over, maar als ik eens een keer een ongelooflijke hork tegenkom zoals deze, dan is er een grote kans dat ie figuurlijk gesproken over de knie gaat in mijn blog. Afglijden zal me niet gebeuren BrandweerQuest, maar zoals je ziet kan ik ook weleens ontploffen.