Saturday, November 28, 2015

De aandrijving tweaken, deel 2

In aanvulling op een vorig bericht waarin ik uitleg hoe je in de Mango een efficiente kettingloop zonder kettingbuizen kunt realiseren heb ik een tweede video gemaakt waarin ik laat zien hoe je op simpele wijze de werking van de kettingspanner kunt omdraaien. De methode van simpelweg de kettingspanner tegen de klok indraaien bleek op den duur niet goed te werken omdat de ingebouwde veer hier niet zo geschikt voor is. De meest elegante oplossing zou zijn om speciale veren te laten maken, maar een goedkope en goede oplossing is de veer eruit halen en een externe trekveer te bevestigen tussen kettingspanner en frame. In de video wordt uit de doeken gedaan hoe:



Vanwege mijn grote schakelbereik met een 11-34 cassette en 39/60 tandbladen ben ik nog een stapje verder gegaan en heb de kettingspanner uit elkaar gehaald, de derailleurwieltjes eruit gehaald en vervangen door een 75mm gladde Alligt kettingwiel aan de bovenkant en een 50mm kettingwiel aan de onderkant. Hierdoor kan ik ook op het kleine voorblad nu ale versnellingen schakelen. Een leuke bijkomstigheid is dat de ketting niet meer door een kooi loopt en dus heel eenvoudig op en af gelegd kan worden. Handig bij ketting wisselen om maar wat te noemen. Risiko op ongewild aflopen is er nauwelijks. Het onderste kettingwiel kon helaas niet groter zijn omdat deze aan zou gaan lopen op de bodem.




6 comments:

Mick said...

Dag Harry,
Een duidelijke instructie zo samen met het filmpje!
Ik begrijp ook, ondanks dat ik geen Mango heb, het doel van het omdraaien van de spanner. Het vermijden van kettingbuis. Het heeft ook een klein nadeel. Namelijk dat een kleiner deel van het grote kettingblad gebruikt wordt om de trapkracht op de ketting over te brengen.

Harry Lieben said...

Ik zou dat geen nadeel willen noemen maar een eigenschap.

Burnt's Blog said...

Do you need to drill a hole into the frame and tensioner body to attach either end of the spring?

Harry Lieben said...

There are a gazillion ways to attach the spring, so there is some room left for experimentation. The newer Mangos' already have a screw halfway the tensioners body where the limiter wire is connected. This point I have used in the video to attach the spring. If you do not have the limiter wire you can drill a hole yourself halfway the tensioner.

Unknown said...

Dag Harry,
Dat is even geleden.
Ook ik heb een trekveer geplaatst,ik heb echter de bout door het onderste loopwiel/tandwiel langer gemaakt,dus hij steekt buiten de deraileur,en daar zit de veer aan vast.
Scheelt weer met boren in de arm.
Er zijn meerdere wegen naar Rome..

Groeten
Rudolf

PLW Smits said...

Mooi alternatief. En als de ketting niet al te veel stof opvangt en ook niet al te veel geluid maakt, heeft dit volgens mij alleen maar erg veel voordelen.