Friday, March 8, 2013

Electrango inbouw foto's

Ik heb al verschillende keren de vraag gehad hoe de inbouw van de Sunstar S03 electrische ondersteuning er nu eigenlijk uitziet in de Mango.
Afgelopen week hebben we 2 Sunstar motors in bestaande Mango's ingebouwd. 1 in mijn ROAMango en 1 in een jonge Mango Sport Blue Edition van een Duitse klant. Dat bood de gelegenheid wat foto's te maken.


Sunstar in ROAMango. 42tands voorblad, rechte cranks 170mm van Schlumpf, gewicht 3,2kg
Voor mijn ROAMango heb ik gekozen voor een relatief lage overbrenging waarmee ik vanaf 14km/h tot ongeveer 50km/h kan trappen met een cadans van 90 omw/min. Dit heeft als bijkomend voordeel dat ik bij kruissnelheid in het hoogste efficientiebereik van de NuVinci zit. Tijdens klimwerk kan ik zakken tot een cadans van 60 voordat ik echt minder vermogen lever en daarbij hoort een snelheid van 9km/h. Volgens de calculator van David Hembrow die gebaseerd is op die van Kreuzotter kan ik dan met kampeeruitrusting en een eigen vermogen van 185Watt (+ondersteuning van de motor van 250Watt=435Watt) tot 11% klimmen. Wellicht dat ik voor meerdaagse tochten met veel klimwerk tijdelijk een kleiner tandwiel op de tussenas monteer om een 15% reductie van het versnellingsbereik te krijgen en zodoende nog steilere hellingen moeiteloos op te rijden. Een en ander zal moeten blijken in de praktijk, maar het is handig om van tevoren een idee te hebben.

Calculator voor het berekenen van de hellingshoek bij een gecombineerd vermogen van 435Watt. Gewicht 40kg Electrango+15kg bagage=55kg
Ik ben niet geinteresseerd in heel hoge snelheden, maar het kunnen afleggen van lange dagafstanden en voldoende trekkracht bij lage snelheid om vlot te kunnen klimmen. (daar is een hoge cadans voor nodig, want dan kan ik het meeste vermogen leveren en hoe meer vermogen ik lever, hoe meer de Sunstar me ondersteund
Aandrijflijn: een 42tands voorblad, 20tands ingaand op de NuVinci360, 26 uitgaand en 18tands op het achterwiel. Anders dan gebruikelijk is het 18tands tandwiel op het achterwiel geen freewheel maar een vast tandwiel. Dit is nodig om de NuVinci de juiste informatie door te laten geven aan de Harmony automatische schakelbox. 

Uitleg: Door het vaste tandwiel op het achterwiel blijft de NuVinci ook draaien als ik stop met trappen. 
Zou er een freewheel op het achterwiel zitten en ik stop even met trappen dan stopt de NuVinci met draaien en denkt de Harmony dat ik helemaal gestopt ben. De Harmony schakelt de NuVinci helemaal terug en als ik weer begin te trappen, trap ik als het ware in het luchtledige en duurt het even voordat de Harmony weer opschakelt. Overigens rij ik al heel lang met een vast tandwiel op het achterwiel. Met een goede kettingspanner die de ketting ook op spanning houdt als het wiel helemaal ingeveerd is en een rechte kettinglijn heb je geen freewheel en geen zijplaten naast het tandwiel nodig.

2 voorbladen kan wel, maar het is nog niet zo simpel om een voorderailleur te monteren. Met de hand schakelen is dan een aantrekkelijker optie. Dat extra voorblad heb je immers alleen in noodgevallen nodig als je accu leeg is en je nog een paar heuvels moet beklimmen. Met mijn ruime accucapaciteit verwacht ik nimmer zonder stroom te komen en is 1 voorblad ruim voldoende.
16Ah/408Wh accu's aan de lader
De laders zijn in dit geval 2A laders, maar er is ook een snellader verkrijgbaar. De pluggen zijn magnetisch. Breng de kabel voor de accu, ploep, het zit vast en het laden begint.  Het bereik met 2 accu's is naar schatting ongeveer 270km op stand 2 (normaal).
16Ah accu ingebouwd, nog niet aangesloten op motor. Gewicht 3,1kg

 De accu moet een beetje schuin staan om hem naar boven uit de houder te kunnen halen. Rechtopstaand gemonteerd zou de accu tegen de instaprand stoten.
Bovenop de accu zitten 5 ledjes die de accustatus aangeven wanneer je op een knopje drukt. 1 accu weegt 3,1kg

Sunstar motor ingebouwd in een jonge Mango Sport van Duitse klant
 Deze Mango Sport had al een NuVinci Harmony ingebouwd. Een ideale combinatie met de Sunstar motor.
 vc


             

De interface met aan/uit, drie standen en accu-status
9Ah/216Wh accu Gewicht 1,9kg
 Als de sleutel uit de accuhouder wordt gehaald kan deze niet verwijderd worden. Diefstalpreventie dus. 1 van deze accu's geeft een bereik van ca. 70km op stand 2 (normaal).

Houder van de 9Ah accu
De houder is stevig en rammelvrij aan de wielkast gebout

Meer info over Sunstar: http://www.sunstaribike.com/en/

10 comments:

Wijnandt said...

Dat ziet er mooi uit, Harry, en ook slim bedacht! Is het wat om na b.v. 1000 en 2.500 km de ervaringen ermee te posten?

Harry Lieben said...

Ik probeer zo vaak mogelijk te posten en zal dan de km.stand vermelden Wijnandt. Maar hij is nog steeds niet af want ik ben na de normale werkweek naar de "Rad und Outdoor" beurs in Bremen gegaan om Mango en Drymer te promoten. Net weer terug en heb het wel even gehad, pfff.

Corn-Dolly said...

Bedankt voor de verhelderende en gedetailleerde uitleg.
Samengevat: Voor Nederland de perfecte afstelling. Bereik Nederland 270 km. Buitenland, experimenteren met bladen afhankelijk type fiets en persoonlijke wensen.
Schatting: totaalgewicht 12 kg sunstar motor+2 accu's en regelunit.
Gewicht Nuvinci+toebehoren? 4 kg?
Resultaat: top 50 km/uur, vlotte lichte acceleratie, groot bereik, vast traptoerental, groot gemak en...nog meer?
Kosten materiaal: motor, accu's en naaf...1500-2000 euro of meer? (ex.inbouw en aanpassingen dus)
Heb ik dat dat goed ingeschat?

De nuVinci en de Sunstarmotor zijn eigenlijk twee zelfstandige eenheden. Samen een perfecte combinatie. Maar onafhankelijk van elkaar ook toe te passen.
Hun gewicht is eigenlijk niet zo van belang zolang alles functioneert. Alleen pas bij lege accu te voelen.
Bijzonder intressant systeem.

Harry Lieben said...

Je gewichten zijn te hoog Theo. Ik moet ROAMango nog wegen als die eenmaal kompleet is. In de Kreuzotter berekeningen ga ik uit van 40kg electro-fiets en 15kg kampeervakantie bagage is samen 55kg. Bij motor en NuVinci kun je niet simpelweg van meergewicht spreken, want ze vervangen het gewone versnellingensysteem en dat moet je er dus weer af trekken. Ik vind een laag gewicht onverminderd van belang vanwege de betere wegligging, minder verbruik bij klimmen en veiliger afdalen. Met bijvoorbeeld een 8-speed 11-32 cassette is nog duidelijk gewicht en kosten te besparen maar ik heb voor de zware NuVinci Harmony gekozen vanwege het geweldige comfort voordeel en de wens om deze naaf eens flink aan de tand te voelen. Aangezien mijn ROAMango 2 kg lichter is dan de standaard Mango Tour had ik wat speelruimte qua gewicht.

CapoJan said...

Vermoedelijk zou een Cycle Analyst nog een mooie toevoeging kunnen betekenen. Dan kun je perfect je elektrisch verbruik en de resterende capaciteit zien.
De Harmony lijkt me ook handig. Jammer dat die voor een particulier niet los te krijgen is. De NuVinci op zich vind ik ook al leuk schakelen. Het extra gewicht betekent in mijn Alleweder wel dat de achtervering het soms knap lastig krijgt, maar bij jou zit die op de tussenas, dus dat nadeel valt ook al weg.

Harry Lieben said...

Ik denk dat ik weet waarom de Harmony niet los te krijgen is Jan. De NuVinci was oorspronkelijk niet geschikt voor de Harmony dus alleen nieuwe NuVinci's kan een Harmony op gemonteerd worden.
Die Cycle Analyst kwam ik ook tegen en kan idd. wel handig zijn. Voorlopig hou ik het bij de standaard interface.

Truus said...

Hoi Harry,

weet U misschien waar ik die laatste accu kan krijgen (de Bidonaccu)? Ik heb al overal op Internet gezocht, maar kan het niet vinden.

Met hartelijke groeten

Truus

Harry Lieben said...

Hallo Truus, je kunt deze bij Drymer kopen. Het staat niet op de website maar we hebben deze bidonaccu's wel. info@drymer.nl

Truus said...

Hoi Harry,

ik zie nu dat de accu van Sunstar komt. Zij hebben mij gemeld dat ze geen 36V-versie van deze accu hebben. Jullie wel? Zoja, wat voor soort accu is het?

Met hartelijke groeten

Truus Fleuren

Harry Lieben said...

Nee Truus, wij hebben geen 36V acccu's voor de Sunstar. Vermoedelijk is het ook geen goed idee als Sunstar zelf aangeeft geen 36V accu te leveren.