tag:blogger.com,1999:blog-5275530321235834125.post8603193188859560216..comments2022-02-24T06:33:08.189-08:00Comments on twilwel en de Mango: Schoenplaatjes positie: updateHarry Liebenhttp://www.blogger.com/profile/03197119763898555397noreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-5275530321235834125.post-43004736682993026932013-04-19T04:49:29.391-07:002013-04-19T04:49:29.391-07:00Hoi Harry en Wim,
ik las jullie verhaal over het ...Hoi Harry en Wim,<br /><br />ik las jullie verhaal over het verplaatsen van de schoenplaatjes van de bal van de voet richting hak i.v.m. knie - en achillespees / kuitspier problemen.<br /><br />Ik kamp zelf nu enkele weken met een lichte scheenbeenirritatie. Hoewel ik vorig jaar hier helemaal geen last van heb gehad en ik misschien na nog even rustig aan doen hier weer van af kan zijn, vind ik dit wel een intressant idee: sinds ik wat last van het scheenbeen heb zit ik iets vaker op de bukfiets. Het valt mij op dat ik daar de neiging heb om mijn hak op het pedaal te zetten, i.p.v. de bal van de voet. En dat voelt wel goed aan.<br /><br />Ik ga daarom ook eens experimenteren met deze positie. Geen idee of het voor mij ook kan helpen, maar ik ben wel nieuwsgierig.<br /><br />groeten, Jeroen Postema Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5275530321235834125.post-32916986799738692672013-04-13T14:53:37.211-07:002013-04-13T14:53:37.211-07:00USVA kennen we natuurlijk goed. Ze hebben daar vee...USVA kennen we natuurlijk goed. Ze hebben daar veel ervaring met aanpassingen en ergonomie.Harry Liebenhttps://www.blogger.com/profile/03197119763898555397noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5275530321235834125.post-35997023159946424742013-04-13T14:50:06.694-07:002013-04-13T14:50:06.694-07:00Er is nog voldoende tijd om te wennen voor Cycle V...Er is nog voldoende tijd om te wennen voor Cycle Vision, Succes met de ombouw van de schoenen.Harry Liebenhttps://www.blogger.com/profile/03197119763898555397noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5275530321235834125.post-30684983634654098872013-04-13T14:48:52.200-07:002013-04-13T14:48:52.200-07:002 jaar.... ik zit nog "maar" op 1 jaar, ...2 jaar.... ik zit nog "maar" op 1 jaar, maar het gaat in ieder geval steeds beter.Harry Liebenhttps://www.blogger.com/profile/03197119763898555397noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5275530321235834125.post-52560653411591274092013-04-13T09:09:33.584-07:002013-04-13T09:09:33.584-07:00Hieronder mijn bericht op de LML van 07-08-08:
Me...Hieronder mijn bericht op de LML van 07-08-08:<br /><br />Met mijn eerste ligfiets (een Baron) had ik ook snel last van zere <br />knieën. Zo'n zeurderige pijn. <br />Deze fiets had een normale/standaard cranklengte. Volgens mij 175 mm. <br />Toen ik in 2002 een Mango ging kopen, stond ik naast Ymte. Zijn benen <br />zijn echt veeeeeeeel langer dan de mijne. Ik ben 1.76 m. <br />Mijn gedachte was toen dat het toch eigenlijk heel raar is dat hij en <br />ik met dezelfde cranklengte fietsen. <br /><br />Toen heb ik in overleg met hem besloten om kortere cranks te laten <br />monteren in mijn Mango. Ik rijd nu al weer zes jaar met een <br />cranklengte van 155 mm en dat bevalt mij heel erg goed. <br />Je fietst dan meestal wel met een iets hogere frequentie. Dat is <br />waarschijnlijk alleen maar een voordeel, maar dat is hierboven al <br />voldoende uitgelegd. <br />Ik fiets meestal met een frequentie tussen de 90-100. Als ik rustig <br />fiets tussen de 80-90 en als ik sprint of accelereer dan zit ik boven <br />de 100. Ik heb inderdaad een frequentiemeter. Meestal kijk ik ook niet <br />naar mijn snelheid, maar naar de trapfrequentie. <br /><br />Ook heb ik mijn SPD-plaatjes zover mogelijk naar achteren (richting de <br />hak) onder mijn schoenen bevestigd. <br />Dit heb ik gedaan op aanraden van een fysiotherapeut/ <br />bewegingstherapeut die werkzaam is/was bij Usva (een bedrijf die <br />Sinners ombouwt voor onze minder valide medemens). <br /><br />Zijn redenatie was: Bij een ligfiets is de stand van je voet/schoen <br />t.o.v. het pedaal anders dan bij een racefiets. Hij adviseerde om je <br />voet/schoen tot aan de hak op het pedaal te zetten, omdat dan je/de <br />energie beter benut wordt. <br />Omdat ik met spd rijd kan ik niet mijn schoen tot aan de hak op het <br />pedaal zetten, maar ik heb dus wel de plaatjes zover mogelijk naar <br />achteren gezet. <br />Ik heb onder mijn schoenen een soort extra "opzetstuk" voor spd. De <br />sleuven die daar inzitten heb ik langer gemaakt en daardoor zitten <br />mijn spd-plaatjes toch zeker 3 cm lager (richting mijn hak) dan <br />normaal/gemiddeld. <br />Ook dit bevalt mij heel erg goed en het voelt veel natuurlijker om met <br />de bal van je voet op het pedaal te zitten dan met je tenen.<br />Ook heeft hij mij er van weten te overtuigen dat je NOOIT met <br />geforceerde kracht moet fietsen, maar ALTIJD vanuit de souplesse en de <br />ontspanning. <br /><br />Groeten, Wim -de roetsende<br />Wimhttps://www.blogger.com/profile/13424795296023805204noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5275530321235834125.post-30693556618500071702013-04-12T16:29:52.067-07:002013-04-12T16:29:52.067-07:00Dag Harry,
Ik ben een eeuwige kramp lijder. Alleen...Dag Harry,<br />Ik ben een eeuwige kramp lijder. Alleen bij wedstrijden, en dan nog tegen het eind, maar dan komt het er juist op aan. Mijn schoenplaatjes staan al maximaal naar achter, maar ik ga zeker een paar oude schoenen vermaken om nog verder naar achteren te komen.<br />Groeten,<br />Wim<br />Wim Schermerhttps://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5275530321235834125.post-64261410147135037302013-04-12T14:21:35.886-07:002013-04-12T14:21:35.886-07:00Dag Harry.
Dit gaat je zeker helpen,na 2 jaar nu 3...Dag Harry.<br />Dit gaat je zeker helpen,na 2 jaar nu 3 maand aan het fietsen met verzette spd plaatjes,en geen last meer,de dag na een voluit sprint.<br />Bij mij was het iets minder ernstig,maar duurde wel 2 jaar.<br />SuccesAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/16093492731487108333noreply@blogger.com