tag:blogger.com,1999:blog-5275530321235834125.post4966918693438845627..comments2022-02-24T06:33:08.189-08:00Comments on twilwel en de Mango: Mango met pit!Harry Liebenhttp://www.blogger.com/profile/03197119763898555397noreply@blogger.comBlogger20125tag:blogger.com,1999:blog-5275530321235834125.post-70062483971995153592019-01-14T12:41:33.965-08:002019-01-14T12:41:33.965-08:00Die beige bussen hebben tot doel te voorkomen dat ...Die beige bussen hebben tot doel te voorkomen dat het wiel naar beneden zakt wanneer het wiel vrij komt van de grond. Heeft dus niets met de vering te maken. <br />Je kunt een stalen veer combineren (de hardste veer ligt dan het meest voor de hand) met een stuk elastomeer of helemaal in elastomeer uitvoeren. De precieze lengte is een kwestie van proberen. De band moet in ieder geval nimmer tegen de bovenkant van de wielkast kunnen komen en het andere uiterste: de stuurstangen vanuit de brug moet vrij blijven van de bodem. Denk ook eraan dat wanneer de Mango voor dichter bij de grond komt, het verstandig is om ook de achterste vering in te korten. Anders kom je tegen drempels aan met de neus. Persoonlijk hou ik er wel van om de achterste veer extra in te korten zodat ik maximale bodemvrijheid vóór heb. Als vuistregel hanteer ik dat (onbelast) de bodem van de Mango tussen de voorwielen ca. 1cm dichter bij de grond uitkomt als bij het achterwiel. Zo heb ik de hele Mango een 2 a 3 cm verlaagd en dat geeft duidelijk meer stabiliteit in snel genomen bochten. Harry Liebenhttps://www.blogger.com/profile/03197119763898555397noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5275530321235834125.post-80654620713839013282019-01-14T11:58:55.994-08:002019-01-14T11:58:55.994-08:00Lijkt me toch wel interessant om eens te proberen!...Lijkt me toch wel interessant om eens te proberen! Vervang je dan simpelweg beide stalen veren (totale lengte ca. 12 cm volgens jouw foto op Facebook) door een massief stuk elastomeer van ca. 10 cm? Of zijn dat de beige "bussen" die op de foto uit mijn vorige vraag? Dat begrijp ik net niet helemaal vanuit de fotoreportage op FB....Erik van Dongenhttps://www.blogger.com/profile/02749817635814397124noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5275530321235834125.post-1055307082924674712019-01-14T11:41:45.906-08:002019-01-14T11:41:45.906-08:00Ik gebruik de elastomeren niet meer omdat het vers...Ik gebruik de elastomeren niet meer omdat het verschil in hardheid in de winter versus de zomer toch te groot was. We hebben nog wel een aantal liggen bij Sinner als je ze wilt proberen. Je kunt ze op elke gewenste lengte afkorten met een mes.Harry Liebenhttps://www.blogger.com/profile/03197119763898555397noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5275530321235834125.post-75271517864975713132019-01-14T10:56:22.702-08:002019-01-14T10:56:22.702-08:00Hoi Harry, welke ICE elastomeren gebruik jij preci...Hoi Harry, welke ICE elastomeren gebruik jij precies? Heb je een link of verkoopt Sinner ze ook? Zijn dat de drie beige stukken op deze foto: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/10379839_10153437682477662_7931854338776528603_o.jpg?_nc_cat=111&_nc_ht=scontent-ams3-1.xx&oh=9daab1222fa1fd7f1bac0413abd78703&oe=5CBAB1FD<br />Groeten, Erik Erik van Dongenhttps://www.blogger.com/profile/02749817635814397124noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5275530321235834125.post-38552138087903704812015-03-10T07:04:56.149-07:002015-03-10T07:04:56.149-07:00@Maurice: -5 gradenC was mijn koudste rit deze win...@Maurice: -5 gradenC was mijn koudste rit deze winter, geloof ik. Het klopt dat de elastomeer vering dan harder aanvoelt, maar omdat tegelijkertijd de snelheden bij lage temperaturen ook lager zijn, zijn de hobbels en bobbels ook minder agressief.Harry Liebenhttps://www.blogger.com/profile/03197119763898555397noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5275530321235834125.post-71576964256317914792015-03-09T14:48:07.335-07:002015-03-09T14:48:07.335-07:00Hoi Harry,
Ik heb er zelf totaal geen verstand va...Hoi Harry,<br /><br />Ik heb er zelf totaal geen verstand van, maar van Google leer ik dat elastomeer veren bij koude erg hard kunnen worden.<br /><br />Hoe is jouw ervaring met de elastomeer veren in de afgelopen wintermaanden? (Niet dat we extreme koude hebben gehad overigens).<br /><br />Groeten<br />MauriceMauricehttps://www.blogger.com/profile/12822566382500191466noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5275530321235834125.post-50367253177328053772014-11-17T01:35:57.353-08:002014-11-17T01:35:57.353-08:00Stalen veren kunnen lawaai gaan maken, ze hebben g...Stalen veren kunnen lawaai gaan maken, ze hebben geen eigendemping, ze kunnen breken. De elastomeer veren zijn progressief, je kunt hardheden in elke gewenste lengte combineren omdat je ze makkelijk door kunt snijden, ze zijn stil (wel een beetje vet bij montage), je hebt minder veerweg nodig voor hetzelfde comfort, waardoor de body dichter bij de grond kan (aerodynamisch beter en goed vor de bochtenstabiliteit). De body schommelt ook veel minder onder invloed van trappen. Door de eigendemping zijn de wrijvingsdempers overbodig en daardoor spreekt de vering veel beter aan. Harry Liebenhttps://www.blogger.com/profile/03197119763898555397noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5275530321235834125.post-12367691489035691942014-11-16T22:50:38.145-08:002014-11-16T22:50:38.145-08:00Harry, welke meerwaarde hebben elastomeer veren vg...Harry, welke meerwaarde hebben elastomeer veren vgl met standaard veren ? Ik bedoel maar : veren kun je ook combineren kwa hardheid en lengte en eens je de voor jou ideale combinatie hebt gevonden, hebben die toch ook geen onderhoud meer nodig ? Of mis ik iets ?stradaatjehttps://www.blogger.com/profile/00478137009326198037noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5275530321235834125.post-2982036886777539972014-10-21T10:18:19.614-07:002014-10-21T10:18:19.614-07:00Schuurstraal is nu eenmaal de officiële Nederlands...Schuurstraal is nu eenmaal de officiële Nederlandse term Theo. In het Duits is het Lenkrollradius en dat heeft niets met zwenkwielen te maken. In de Duitse Wikipedia wordt een goede beschrijving gegeven wat het effect van een negatieve lenkrollradius is http://de.wikipedia.org/wiki/Lenkrollradius <br />Een Nederlandse beschrijving die alleen zegt wat schuurstraal is: http://www.marcovw.nl/Woordenboek/s/schuurstraal/schuurstraal.htmHarry Liebenhttps://www.blogger.com/profile/03197119763898555397noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5275530321235834125.post-43039599590957059702014-10-21T07:50:54.707-07:002014-10-21T07:50:54.707-07:00Schuurstraal als Nederlands voor scrub radius? Het...Schuurstraal als Nederlands voor scrub radius? Het schuurt (de vertaling dan).<br />Zwenkwielstraal (direct uit het Duits: Lenkrollradius) is iets verduidelijkend, maar ook niet meer dan dat.<br />Wat dacht je van schouderstraal (vertaald uit het Oekraïens - ook Wikepedia)?Theo Zhttps://www.blogger.com/profile/02188352361564719225noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5275530321235834125.post-36478021802965830472014-10-18T07:12:08.122-07:002014-10-18T07:12:08.122-07:00Bedankt Harry!
Er helemaal doorheen ploegen is iet...Bedankt Harry!<br />Er helemaal doorheen ploegen is iets te veel van het goede, maar het biedt wel een mooi inkijkje. Zouden meer (wedstrijd)rijders moeten doen!<br />Ps. Ik ben benieuwd naar welke waarden je morgen bij LEL scoort. Iig succes gewenst!velofanhttps://www.blogger.com/profile/04738802914116729400noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5275530321235834125.post-53412942949216629212014-10-18T05:23:27.287-07:002014-10-18T05:23:27.287-07:00Het zinvol vergelijken bij meerdere Watt waarden i...Het zinvol vergelijken bij meerdere Watt waarden is een avontuur op zich. Rijstijl is ook een belangrijke invloed. Ik sla al mijn ritten op met alle gegevens en ze staan vrijwel allemaal openbaar op mijn ridewithgps account. http://ridewithgps.com/users/70551<br />Als je hier doorheen wilt ploegen dan zou ik zeggen: veel plezier ermee ;-)Harry Liebenhttps://www.blogger.com/profile/03197119763898555397noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5275530321235834125.post-65834215678510578802014-10-17T11:30:12.467-07:002014-10-17T11:30:12.467-07:00Klinkt interessant. Kun je iets zeggen van de (jou...Klinkt interessant. Kun je iets zeggen van de (jouw) snelheden bij 150-200-250w uitgaande van 20graden en goed asfalt?<br /><br />Groet, Richardvelofanhttps://www.blogger.com/profile/04738802914116729400noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5275530321235834125.post-14887049674793181612014-10-12T11:23:05.626-07:002014-10-12T11:23:05.626-07:00Goed verhaal.
En erg leuk dat een ieder zijn Mango...Goed verhaal.<br />En erg leuk dat een ieder zijn Mango naar behoefte kan gaan aanpassen of laten aanpassen.<br />Zelf moet ik over de winter maar eens wat aan de vering en de besturing gaan doen,ook al ben ik niet ontevreden over het huidige weggedrag.<br /><br />Groeten<br />RudolfAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/16093492731487108333noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5275530321235834125.post-81613894021932565512014-10-11T12:18:49.062-07:002014-10-11T12:18:49.062-07:00mooi aanpassing zeg leuke blog om te lezen zo
gro...mooi aanpassing zeg leuke blog om te lezen zo <br />groetjes antony<br />http://toerenmeticetrike.blogspot.be/lolbolhttps://www.blogger.com/profile/02420044687374218510noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5275530321235834125.post-3109752390644006452014-10-10T10:41:44.247-07:002014-10-10T10:41:44.247-07:00Drinken door middel van Camelbag is bij mij nooit ...Drinken door middel van Camelbag is bij mij nooit een probleem geweest. <br />In Suisse Normandie deze zomer voor het eerst boven de 70 in de afdaling met de e-Mango. Dat was inderdaad wel een avontuur qua rechtuit stabiliteit. <br />En het energieverlies door het schommelen van de body komt mij ook wel bekend voor.<br />Ik weet niet of ik ook daadwerkelijk het verbeteringspakket ga aanschaffen. De Mango wordt op dit moment iets minder gebruikt dan de Quest. Maar op het Antwerpse ringfietspad is hij nu al onverslaanbaar.Gert Reilinkhttps://www.blogger.com/profile/00576862506062907319noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5275530321235834125.post-25865938598215281542014-10-09T16:55:35.942-07:002014-10-09T16:55:35.942-07:00Zo'n tweakpakket klinkt heel interessant! Het ...Zo'n tweakpakket klinkt heel interessant! Het is precies zoals je schrijft Harry: de mango is een erg praktisch ontwerp, en als dat zonder afbreuk aan het praktische efficiënter gemaakt kan worden doe ik mee!Mauricehttps://www.blogger.com/profile/12822566382500191466noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5275530321235834125.post-15193500842800398682014-10-09T14:12:08.868-07:002014-10-09T14:12:08.868-07:00Er was nog een discussie op het forum Rudolf waari...Er was nog een discussie op het forum Rudolf waarin het ging over de aanpassing van Ackermann om de stabiliteit te verbeteren. Ackermann was inderdaad aangepast, maar de stabiliteit verbetering had een andere oorzaak omdat er tegelijk met Ackermann onwillekeurig nog meer gewijzigd was.<br />Ackermann is niet zo geweldig interessant. De schuurstraal is veel invloedrijker op stabiliteit. Harry Liebenhttps://www.blogger.com/profile/03197119763898555397noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5275530321235834125.post-10269561223371517192014-10-09T10:49:59.358-07:002014-10-09T10:49:59.358-07:00@stuurgedrag.
Het genoemde nerveuze gedrag bij a...@stuurgedrag. <br /><br />Het genoemde nerveuze gedrag bij afdalingen heb ik ook ondervonden, en ik ben bekend met de discussie op het Duitse forum. Waar het daar volgens mij vooral over ging was de stabiliteit met remmen met een enkele rem. Ik heb het probleem ook onderzocht, zij het nog niet heel grondig, en heb ondervonden dat de stijfheid van de body ook een rol speelt. De staart gaat een beetje kwispelen, doordat de body een beetje tordeert over de lengte as. Ik denk dat het Ackerman verhaal in die zien een rol speelt dat de body minder gaat torderen. <br /><br />Groet<br />Rudolf.tetetetelacoursehttps://www.blogger.com/profile/01314111261966952926noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5275530321235834125.post-50705635404488932502014-10-09T05:41:03.715-07:002014-10-09T05:41:03.715-07:00Ik heb deze zomer ook ervaren dat bij warme temper...Ik heb deze zomer ook ervaren dat bij warme temperaturen het goed rijden is met de sinner kap. Het is inderdaad aangenamer in de schaduw dan in felle zon.<br /><br />Maar als het mooi weer is rijd ik toch liever cabrio.<br /><br />Ook drinken onder de kap is mogelijk. de ruimte is een groot pluspunt.<br />Het geheel met de perfecte pasvorm ziet er op de koop toe nog erg strak uit ook.<br /><br /><br />Sneller met mijn mango zonder extra inspanning of comfortverlies?<br />SHUT UP AND TAKE MY MONEY !!!<br /><br />Bickyhttps://www.blogger.com/profile/06167743209481192764noreply@blogger.com