tag:blogger.com,1999:blog-5275530321235834125.post2636880924183590014..comments2022-02-24T06:33:08.189-08:00Comments on twilwel en de Mango: Het beslaan van het vizier, de bottleneck van de toerkappen.Harry Liebenhttp://www.blogger.com/profile/03197119763898555397noreply@blogger.comBlogger9125tag:blogger.com,1999:blog-5275530321235834125.post-50346882795709723092015-01-25T08:31:36.355-08:002015-01-25T08:31:36.355-08:00Ja Rudolf, voor mij kan dat werken omdat ik zo'...Ja Rudolf, voor mij kan dat werken omdat ik zo'n luchtinlaat gemaakt heb. Ik vind het ideaal zo'n luchtinlaat voorin, maar anderen zullen zich afvragen waar ze dan de lamp moeten laten. Wat mij betreft heb ik liever twee lampen bij de spiegels dan 2 laag voorin de neus. In Twango heb ik op dit moment geen luchtslang. De kunststof wasdroger slang bleek te kwetsbaar, dus nu heb ik lichtgewicht aluminium flexibele buis aangeschaft. Ik zit nu inderdaad te broeden hoe ik die luchtstroom kan temmen en richten op het vizier. Liefst met een of ander standaard verkrijgbare luchtklep.<br />Met 80mm luchtinlaat heb ik wel een hele forse lucht instroom die zomers prettig is, maar in de winter wel wat minder mag zijn. Harry Liebenhttps://www.blogger.com/profile/03197119763898555397noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5275530321235834125.post-46651684193560775182015-01-25T08:15:15.208-08:002015-01-25T08:15:15.208-08:00Dag Harry,
Kun je niet de luchtstroom van de lucht...Dag Harry,<br />Kun je niet de luchtstroom van de luchtinlaat naar je vizier geleiden?<br />Of met slang,of met een polyester inzet deel,uitneembaar.<br />Over de winter zou dat kunnen werken?<br /><br />Gr<br />Rudolf<br /><br />Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/16093492731487108333noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5275530321235834125.post-86834261218183820272015-01-24T12:42:10.719-08:002015-01-24T12:42:10.719-08:00De Sinner vizieren zijn harder en kun je daardoor ...De Sinner vizieren zijn harder en kun je daardoor echt maar beter niet boren. Het maken van een gat met een hete spijker is een kwestie van de goede diameter spijker nemen lijkt me. Ik ben benieuwd naar je ervaringen met dat plakvizier van Fogcity. Als dat werkt hoef je niet te boren of te smelten. Harry Liebenhttps://www.blogger.com/profile/03197119763898555397noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5275530321235834125.post-41798927171395789012015-01-24T00:18:38.238-08:002015-01-24T00:18:38.238-08:00Weer nieuwe ontwikkelingen op het kappenfront :-)
...Weer nieuwe ontwikkelingen op het kappenfront :-)<br />Dacht ik toch wel zo'n beetje alle aspecten gezien en gehoord te hebben, hebben we weer een probleem weer te tackelen. Leuk!<br /><br />1- Ik ben net als Wim H. al snel een vizier-op-een-kier fietser. Voor de frisse lucht en dan werkt de anti-mist opstaande rand van de Sinnerkap optimaal bij mij. Ik heb wel een afwijkend (lang) vizier op mijn Sinnerkap, voor hen die dat nog niet wisten.<br />Die lengte maakt het helaas ook niet mogelijk met een mini vizier erbij te rijden. Die botsen met elkaar.<br />Als mijn kapvizier open staat werkt het minivizier wel extra goed tegen dampaanslag op de kapvizier. Als een reuze deflector. Mijn kapvizier kan dan helaas niet meer dicht. Vooral bij echte koude (vorst)wel fijn. Helaas pindakaas voor mij, had ik doe boel maar origineel moeten laten....<br />Bij Marloes werkt het meestal wel die combinatie echter....zij zit laag in de fiets en kijkt dus DOOR het minivizier. Niet fijn als deze weer is beslagen.<br /><br />2 - De pinlock vizieren hebben we ook enkele weken in huis. Tijdgebrek zorgde voor vertraging om ze te monteren. Ik was ook een beetje bezorgt dat ik het goed zou doen. Marloes wist te vertellen dat er schroefjes in moesten. Die zaten er niet bij....dus nog meer vertraging. Maar goed ook als ik bovenstaande lees. Wij hebben dus de Fogcity die Ernst noemde, geen Pinlock. Die wordt dus geplakt. Ik heb niet op zitten letten.Verwonderde me al over de opmerking van Wim H. dat de pinlock niet op de vizieren van de VMO-kappen kon. Zo'n type scherm heb ik dus.<br /><br />Nu kan ik wel een lang verhaal schrijven, maar ervaring met het monteren van mijn Fogcity heb ik nog steeds niet. Laat staan in het gebruik ervan. Dus tot zover hierover.<br /><br />3 - Boren van gaatjes weet ik door de zelfbouw van het vizier wel iets.<br />Ik gebruik houtboortjes met 1 scherp puntje op de kop en..uhh..hoe omschrijf je dat?..naar buiten aflopend geslepen scherpe kant. De boor boor niet, maar prikt zich eerst vast en 'slijpt'/'gutst' zich dan het materiaal in.<br />Een warme spijker of brijnaald werkt idd ook. De diameter van het gat wordt dan een gok.<br />Tip: Wel prik ik altijd met die methode een klein gaatje aan het uiteinde van een barst in Lexaan. Dan kan hij niet verder splijten.<br /><br />4 - Voor het reinigen van een vizier heb ik gelijk de methode van de VMO vizieren overgenomen. Ik heb mijn vizier met een knop en pin constructie vastgemaakt op mijn kap. Even knop uittrekken en het vizier komt los van de kap. Kan ik hem op mijn gemak in de keuken onder de kraan houden en op een droge zachte doek droog deppen enz.<br />Super makkelijk!Corn-Dollyhttps://www.blogger.com/profile/04074347954435465793noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5275530321235834125.post-2561580308935080622015-01-20T01:29:59.334-08:002015-01-20T01:29:59.334-08:00Door wat rondneuzen op de Pinlock site, kwam ik op...Door wat rondneuzen op de Pinlock site, kwam ik op <a href="http://www.fogcitypro.com/fogcity-universal-clear-lens.html" rel="nofollow">FogCity</a> uit, hetzelfde idee als Pinlock, maar met een plakrand ipv pins. Verder geen ervaring mee, maar wellicht een goed alternatief.Ernsthttps://www.blogger.com/profile/06266181982018640094noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5275530321235834125.post-39651349284160051942015-01-19T14:35:08.660-08:002015-01-19T14:35:08.660-08:00De krasbestendigheid van ons vizier is duidelijk b...De krasbestendigheid van ons vizier is duidelijk beter dan van onbehandeld lexaan, maar het blijft wel kunststof. Als je een stoffig vizier met een droge doek wrijft dan is ie bedorven. Als je daarentegen alleen met een flink natte doek schoonmaakt, dan is ie stofvrij en kun je daarna rustig droogwrijven of zo'n zeepbehandeling geven. Ik heb onlangs mijn vizier vervangen die al 3 jaar dienst heeft gedaan, zo'n 40.000km. Jammer genoeg heb ik dit nieuwe vizier nu al om zeep geholpen door dit experiment. Wacht effe, om zeep, is hier niet de goede formulering ;-)Harry Liebenhttps://www.blogger.com/profile/03197119763898555397noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5275530321235834125.post-81397036386051708622015-01-19T12:35:50.188-08:002015-01-19T12:35:50.188-08:00Over het maken van de gaatjes heb ik van verschill...Over het maken van de gaatjes heb ik van verschillende bronnen de aanbeveling om deze met een hete spijker met de juiste diameter te maken en niet te boren. Bij de Noordelijke Velomobiel Tocht was iemand die de gaatjes had laten boren in een motorzaak en die had een enorme scheur. Om deze tijdelijk te repareren maakten ze twee gaatjes met een hete naald waar ze een tie-wrap doorheen haalden. Die gaatjes van de hete naald waren perfect... Harry Liebenhttps://www.blogger.com/profile/03197119763898555397noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5275530321235834125.post-6231361106610101672015-01-18T12:15:00.938-08:002015-01-18T12:15:00.938-08:00Oei, is zo'n gaatje boren nog zo lastig. Dat h...Oei, is zo'n gaatje boren nog zo lastig. Dat had ik niet verwacht.<br /><br />Daarmee vervalt er toch een groot voordeel van de Sinner-kap ;-)<br /><br />Nee hoor. Zonder pinlock-visor is het ook nog steeds een erg fijne kap.<br /><br />Ik moet wel zeggen dat ik dat gedoe met die zeep niet zie zitten.<br /><br />Ik ben dus wel erg blij dat het de vorige eigenaar wel is gelukt om de pinlock-pinnetjes te bevestigen. <br />Je zou hem nog kunnen mailen om te vragen hoe hij dat heeft gedaan.<br /><br />Heb je wel een DKS 050 Small (voor een Schuberth C3 Small motorhelm) visor gebruikt?<br /><br />De eerlijkheid gebiedt mij ook wel om te zeggen dat ik best veel onder het vizier door kijk. Een beetje frisse lucht vind ik wel prettig.<br /><br />Zonder tegenliggers en straatverlichting en een koude wind is een dicht vizier wel heel erg prettig.Wimhttps://www.blogger.com/profile/13424795296023805204noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5275530321235834125.post-77244669055084125542015-01-18T05:33:35.591-08:002015-01-18T05:33:35.591-08:00Interessant, het zou mij een lief ding waard zijn ...Interessant, het zou mij een lief ding waard zijn om een verwarmd vizier te hebben, dat moet toch goed werken. De realiteit is dat ik veel te vaak te lang door rijd met een beslagen vizier. Ik denk dat velen dat net zo doen, tegen beter weten in. Ik heb het daarbij over een schermpje, geen kap. De veiligheid wordt er gewoon minder door en dat is natuurlijk het laatste wat we moeten hebben.<br /><br />Het comfort van zo'n schermpje, vooral een iets grotere, is zo groot dat het een investering rechtvaardigt. De krasbestendigheid moet dan ook wel beter dan het huidige lexaan, anders moet je na een half jaar de verwarming ook weggooien.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/15783791164418878964noreply@blogger.com