Saturday, January 17, 2015

Het beslaan van het vizier, de bottleneck van de toerkappen.

Pin-lock


De racekap is nu bij de spuiter die er een mooi kleurtje aan gaat geven. Nu is het tijd om het vizier van mijn toerkap van een pin-lock vizier te voorzien. Doordat we een stevig gebogen vizier hebben bij de Sinner kap is dit goed mogelijk. Om deze te bevestigen moet ik twee gaten boren op precies de goede plek voor de pins. Deze pins houden het pin-lock vizier vast. Het schijnt erg goed te werken in motorhelmen. Deze van Schuberth schijnt te passen bij het Sinner vizier.

Montage


Het is niet gemakkelijk de plaatsen voor de boorgaten te bepalen. Ik weet dat ik goed moet oppassen bij het boren, want omdat het vizier verhit is om het te kunnen buigen is het weliswaar krasvaster, maar ook brosser dan het uitgangsmateriaal. Maar ik heb niet goed gekeken naar de pins waardoor ik een te klein gat boor. Als ik daarna met een iets grotere boor erdoor probeer te boren gebeurt het onvermijdelijke: het vizier scheurt over enkele mm. Einde oefening. Want zelfs al scheurt het niet verder, wat ongetwijfeld vroeg of laat gebeurt, dan kan er in ieder geval vocht tussen de twee vizieren komen en dan werkt het niet afdoende tegen beslaan. Ik boor toch nog het gat aan de andere kant, gewoon om mezelf te bewijzen dat ik het kan. Nu in een keer met de goede diameter. Ik doe het zo voorzichtig dat het ellenlang duurt. Een aanslag op mijn geduld, maar het lukt deze keer wel goed.

Wat nu?


Ik was eigenlijk al niet zo heel gemotiveerd om het pin-lock vizier te proberen omdat mijn met veel vallen en opstaan uitgevogelde anti-fog methode beter werkt dan welke dan ook die ik tot nu toe heb geprobeerd. Ik ben weer terug bij zeep, waar ik ooit ook mee begonnen ben. Dat werkte destijds al vrij aardig maar het liet aanvankelijk wel een hinderlijke waas achter die bijna net zo erg als de kwaal zelf was. Vanwege dit waas moest ik eerst met open vizier rijden voordat het weer helder werd. Na een poosje moest ik alweer opnieuw opbrengen. Dat leidde me teveel af van het verkeer, dan fiets ik nog liever met het vizier constant een stukkie open.
LET OP: gebruik zeep, beslist GEEN afwasmiddel. Daar kan namelijk zout (kristal) in zitten en dat maakt hele fijne krasjes bij het opbrengen die eerst helemaal niet opvallen. Pas op een hele zonnige en droge dag merk je dan dat je vizier helemaal bekrast is.

De verbeterde zeep methode tegen beslaan.


Ik neem het vizier eerst af met een zeem met water om eventuele stofjes die kunnen krassen weg te halen. Dan neem ik een doekje (die ik bewaar in een plastic zak zodat het niet uitdroogt) die doordrenkt is met vloeibare handzeep met een klein beetje water. Hiermee bewerk ik het vizier tot in alle hoeken van binnen en buiten. De zeep verwijder ik weer door met een droge zeem over het vizier te wrijven. Ik poets niet, gewoon alle zeep er weer af halen, het mag niet meer te zien zijn. Er blijft nu een dunne, onzichtbare film zeep achter die water op kan nemen en voorkomt dat het vizier beslaat. Belangrijke regel is dat ik onderweg het vizier NIET mag aanraken. Als ik een stukje wrijf dat is beslagen bij een stop, dan is dat de plek waar het vrijwel meteen weer begint te beslaan. Dus ik kan beter het vizier open zetten totdat de damp weer verdwijnt door de rijwind om dan het vizier weer goeddeels te sluiten. Ik herhaal dit elke avond voor het beste resultaat, maar als de omstandigheden niet al te zwaar zijn dan kan het best zijn dat het wel enkele dagen blijft werken. Zolang je maar van het vizier af blijft!

Is dit het definitieve antwoord. 


Nee natuurlijk niet, want dan had ik het pin-lock vizier al helemaal geen kans gegeven! Maar het is wel zo dat het beslaan minder vaak voorkomt, ik heb een prachtig schoon vizier en er is geen zweem van een hinderlijk waas. Om mijn nachtzicht nog meer te verbeteren rij ik sinds kort met een contrast bril van een tientje. Daarmee krijgt de nacht weer kleur en kan ik veel beter de grens tussen berm en straat zien. Bovendien heb ik veel minder last van verblindende autolampen.
Al met zijn mijn winterse forensenritten in het donker een heel stuk aangenamer geworden. Vorig jaar kloeg ik nogal over het voor de ogen zeer vermoeiende fietsen in het donker. Dat is gelukkig nu niet meer zo. Wat een groot verschil kan een beetje zeep en een goedkoop brilletje maken!

Alternatieven


Nee, ik ben nog niet klaar, want bij het zoeken naar een pin-lock vizier kwam ik een, jawel, electrisch verwarmd vizier tegen. Grappig genoeg had ik dat al geopperd een paar weken geleden tegen een collega. Maar die dacht dat het niet zo gemakkelijk zelf te maken was en het zicht tussen draadjes door leek me eigenlijk ook niet zo aantrekkelijk. Maar motorhelm fabrikanten blijken hier over nagedacht te hebben en zo vond ik deze: https://www.louis.de/artikel/beheizbares-visier-klar-n104-n104evo/20013486?list=39426400. Op de motorfora las ik positieve berichten over deze en soortgelijke vizieren,  dus wellicht is dit een optie. Ook op Alibaba kwam ik een aanbieder tegen van verwarmde helmvizieren. Dit biedt perspectief.....

9 comments:

  1. Interessant, het zou mij een lief ding waard zijn om een verwarmd vizier te hebben, dat moet toch goed werken. De realiteit is dat ik veel te vaak te lang door rijd met een beslagen vizier. Ik denk dat velen dat net zo doen, tegen beter weten in. Ik heb het daarbij over een schermpje, geen kap. De veiligheid wordt er gewoon minder door en dat is natuurlijk het laatste wat we moeten hebben.

    Het comfort van zo'n schermpje, vooral een iets grotere, is zo groot dat het een investering rechtvaardigt. De krasbestendigheid moet dan ook wel beter dan het huidige lexaan, anders moet je na een half jaar de verwarming ook weggooien.

    ReplyDelete
  2. Oei, is zo'n gaatje boren nog zo lastig. Dat had ik niet verwacht.

    Daarmee vervalt er toch een groot voordeel van de Sinner-kap ;-)

    Nee hoor. Zonder pinlock-visor is het ook nog steeds een erg fijne kap.

    Ik moet wel zeggen dat ik dat gedoe met die zeep niet zie zitten.

    Ik ben dus wel erg blij dat het de vorige eigenaar wel is gelukt om de pinlock-pinnetjes te bevestigen.
    Je zou hem nog kunnen mailen om te vragen hoe hij dat heeft gedaan.

    Heb je wel een DKS 050 Small (voor een Schuberth C3 Small motorhelm) visor gebruikt?

    De eerlijkheid gebiedt mij ook wel om te zeggen dat ik best veel onder het vizier door kijk. Een beetje frisse lucht vind ik wel prettig.

    Zonder tegenliggers en straatverlichting en een koude wind is een dicht vizier wel heel erg prettig.

    ReplyDelete
  3. Over het maken van de gaatjes heb ik van verschillende bronnen de aanbeveling om deze met een hete spijker met de juiste diameter te maken en niet te boren. Bij de Noordelijke Velomobiel Tocht was iemand die de gaatjes had laten boren in een motorzaak en die had een enorme scheur. Om deze tijdelijk te repareren maakten ze twee gaatjes met een hete naald waar ze een tie-wrap doorheen haalden. Die gaatjes van de hete naald waren perfect...

    ReplyDelete
  4. De krasbestendigheid van ons vizier is duidelijk beter dan van onbehandeld lexaan, maar het blijft wel kunststof. Als je een stoffig vizier met een droge doek wrijft dan is ie bedorven. Als je daarentegen alleen met een flink natte doek schoonmaakt, dan is ie stofvrij en kun je daarna rustig droogwrijven of zo'n zeepbehandeling geven. Ik heb onlangs mijn vizier vervangen die al 3 jaar dienst heeft gedaan, zo'n 40.000km. Jammer genoeg heb ik dit nieuwe vizier nu al om zeep geholpen door dit experiment. Wacht effe, om zeep, is hier niet de goede formulering ;-)

    ReplyDelete
  5. Door wat rondneuzen op de Pinlock site, kwam ik op FogCity uit, hetzelfde idee als Pinlock, maar met een plakrand ipv pins. Verder geen ervaring mee, maar wellicht een goed alternatief.

    ReplyDelete
  6. Weer nieuwe ontwikkelingen op het kappenfront :-)
    Dacht ik toch wel zo'n beetje alle aspecten gezien en gehoord te hebben, hebben we weer een probleem weer te tackelen. Leuk!

    1- Ik ben net als Wim H. al snel een vizier-op-een-kier fietser. Voor de frisse lucht en dan werkt de anti-mist opstaande rand van de Sinnerkap optimaal bij mij. Ik heb wel een afwijkend (lang) vizier op mijn Sinnerkap, voor hen die dat nog niet wisten.
    Die lengte maakt het helaas ook niet mogelijk met een mini vizier erbij te rijden. Die botsen met elkaar.
    Als mijn kapvizier open staat werkt het minivizier wel extra goed tegen dampaanslag op de kapvizier. Als een reuze deflector. Mijn kapvizier kan dan helaas niet meer dicht. Vooral bij echte koude (vorst)wel fijn. Helaas pindakaas voor mij, had ik doe boel maar origineel moeten laten....
    Bij Marloes werkt het meestal wel die combinatie echter....zij zit laag in de fiets en kijkt dus DOOR het minivizier. Niet fijn als deze weer is beslagen.

    2 - De pinlock vizieren hebben we ook enkele weken in huis. Tijdgebrek zorgde voor vertraging om ze te monteren. Ik was ook een beetje bezorgt dat ik het goed zou doen. Marloes wist te vertellen dat er schroefjes in moesten. Die zaten er niet bij....dus nog meer vertraging. Maar goed ook als ik bovenstaande lees. Wij hebben dus de Fogcity die Ernst noemde, geen Pinlock. Die wordt dus geplakt. Ik heb niet op zitten letten.Verwonderde me al over de opmerking van Wim H. dat de pinlock niet op de vizieren van de VMO-kappen kon. Zo'n type scherm heb ik dus.

    Nu kan ik wel een lang verhaal schrijven, maar ervaring met het monteren van mijn Fogcity heb ik nog steeds niet. Laat staan in het gebruik ervan. Dus tot zover hierover.

    3 - Boren van gaatjes weet ik door de zelfbouw van het vizier wel iets.
    Ik gebruik houtboortjes met 1 scherp puntje op de kop en..uhh..hoe omschrijf je dat?..naar buiten aflopend geslepen scherpe kant. De boor boor niet, maar prikt zich eerst vast en 'slijpt'/'gutst' zich dan het materiaal in.
    Een warme spijker of brijnaald werkt idd ook. De diameter van het gat wordt dan een gok.
    Tip: Wel prik ik altijd met die methode een klein gaatje aan het uiteinde van een barst in Lexaan. Dan kan hij niet verder splijten.

    4 - Voor het reinigen van een vizier heb ik gelijk de methode van de VMO vizieren overgenomen. Ik heb mijn vizier met een knop en pin constructie vastgemaakt op mijn kap. Even knop uittrekken en het vizier komt los van de kap. Kan ik hem op mijn gemak in de keuken onder de kraan houden en op een droge zachte doek droog deppen enz.
    Super makkelijk!

    ReplyDelete
  7. De Sinner vizieren zijn harder en kun je daardoor echt maar beter niet boren. Het maken van een gat met een hete spijker is een kwestie van de goede diameter spijker nemen lijkt me. Ik ben benieuwd naar je ervaringen met dat plakvizier van Fogcity. Als dat werkt hoef je niet te boren of te smelten.

    ReplyDelete
  8. Dag Harry,
    Kun je niet de luchtstroom van de luchtinlaat naar je vizier geleiden?
    Of met slang,of met een polyester inzet deel,uitneembaar.
    Over de winter zou dat kunnen werken?

    Gr
    Rudolf

    ReplyDelete
  9. Ja Rudolf, voor mij kan dat werken omdat ik zo'n luchtinlaat gemaakt heb. Ik vind het ideaal zo'n luchtinlaat voorin, maar anderen zullen zich afvragen waar ze dan de lamp moeten laten. Wat mij betreft heb ik liever twee lampen bij de spiegels dan 2 laag voorin de neus. In Twango heb ik op dit moment geen luchtslang. De kunststof wasdroger slang bleek te kwetsbaar, dus nu heb ik lichtgewicht aluminium flexibele buis aangeschaft. Ik zit nu inderdaad te broeden hoe ik die luchtstroom kan temmen en richten op het vizier. Liefst met een of ander standaard verkrijgbare luchtklep.
    Met 80mm luchtinlaat heb ik wel een hele forse lucht instroom die zomers prettig is, maar in de winter wel wat minder mag zijn.

    ReplyDelete